- P276-1587823929
- 06 اردیبهشت 1399 (99/02/06)
- آداب تشریفات
- 212 بار
درباره اتیکت
رفتار پرسنل یک سازمان یکی از مهمترین عوامل در مشعوف سازی مشتریان (Customer Delight) می باشد به همین دلیل در یک سازمان مشتری مدار باید مباحث مربوط به آداب معاشرت (Etiquette) را در بالاترین سطح رعایت نماید.
معنای لغوی اتیکت
رفتار یا رویهای که بهمنظور رعایت کردن در زندگی رسمی و اجتماعی، از طریق تربیت صحیح آموختهشده و یا توسط بزرگان و افراد باصلاحیت توصیه میشود.
قوانینی که نشاندهنده رفتارهای درست و مؤدبانه هستند.
لغتنامه آکسفورد
کد عادی رفتار مؤدبانه در جامعه و یا در میان اعضای یک حرفه یا گروه خاص.
لغتنامه کمبریج
مجموعهای از قوانین و یا آدابورسوم که رفتارهای پذیرفتهشده را در گروهها یا موقعیتهای خاص اجتماعی کنترل میکند.
تعریف تجاری: مجموعهای از قوانین که به مردم کمک میکند تا بدانند چگونه در شرایط خاص کسبوکار باید رفتار کنند.
فرهنگ لغات فارسی عمید (معنای دوم)
آداب معاشرت
فرهنگ لغات فارسی معین (معنای دوم)
رسوم، تشریفات
ریشه واژه اتیکت
اتیکت در ابتدا برای هشدار «وارد چمن نشوید» مورد استفاده قرار می گرفت.
وقتی باغبان لویی چهاردهم در کاخ ورسای فهمید که درباریان وارد چمنها و باغی می شوند که او بسیار برای آن زحمت کشیده، علائم، یا اتیکت هایی را برای هشدار به آنها در کل باغ نصب کرد
اما دوکها و دوشسها توجهی به آن علائم نداشتند و باز کار خود را انجام می دادند. تا اینکه باغبان دست به دامن پادشاه شد و از او خواست تا چاره ای برای این موضوع بیاندیشد.
پادشاه هم قانونی وضع کرد و دستور داد هیچ کس حق ندارد از مرز و حدود اتیکت ها عبور نماید.
بعدها معنای اتیکت به بلیط هایی که برای درباریان صادر می شد و قواعد و قوانینی بر روی آنها درج شده بود گسترش پیدا کرد
اینکه کجا بایستند و چه کاری انجام دهند، و به مرور بلیطهای ورود به مهمانی ها هم به آن اضافه شد.
اهمیت مودب بودن
مؤدب بودن یعنی آگاهی از احساسات دیگران و احترام گذاشتن به آنها. شاید خیلی وقتها متوجه ادب دیگران نشویم اما پررویی، گستاخی و رفتار بیملاحظه را خیلی زود تشخیص میدهیم.
مؤدب بودن روابط شما با دیگران را بهتر میکند، برایتان احترام میآورد، اعتمادبهنفستان را بالا برده و مهارتهای ارتباطیتان را تقویت میکند.
تشخیص بیادبی و گستاخی دیگران کار بسیار راحتی است اما تشخیص این رفتارها در خودتان چندان ساده نیست. به تاثیری که روی دیگران میگذارید خوب فکر کنید. خیلی راحت میتوانید با رعایت این نکات در نظر همه فردی محترم و مؤدب بیایید.
در روابط خود با دیگران – دوستان، همکاران، خانواده، مشتریان و همه آدمها — این نکات را رعایت کنید . همیشه سعی کنید از فکرتان استفاده کرده و تاجاییکه برایتان امکان دارد با در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی، درست رفتار کنید.