- P605-1637938153
- 05 آذر 1400 (00/09/05)
- 41 بار
تئوری اسب مرده
سرخپوستان آمریکا یک ضربالمثل قدیمی دارند با این مضمون که: “وقتی دیدید اسبتان مرده، پیاده شوید.” متاسفانه اسب بسیاری از شرکتها و سازمانهای ایرانی مرده است! بیشتر شرکتهای دولتی، نیمه دولتی و خصوصی، به ارائه محصولات و خدماتی مشغولند که دوره آنها گذشته و مشتریان از آنها استقبال نمیکنند. این شرکتها و سازمانها باید پیشتر از این برای توسعه محصولات و خدمات بهتر و جایگزین، نوآوری پیشه می کردند. اگر این کار را کرده بودند، الان می توانستند از اسب مرده پیاده و به سرعت اسبی چالاک، جوان و تازهنفس را سوار شوند. هنوز هم فرصت نوآوری برای برخی از این شرکتها کاملا از دست نرفته است. اما در کمال شگفتی بیشتر آنها به جای پیاده شدن از اسب مرده، کارهای عجیب زیر را انجام می دهند:
🔻از تازیانه های محکم تری استفاده می کنند!
🔻به جای تعویض اسب سوار کار را عوض می کنند!
🔻کمیتهای برای بررسی اسب منصوب می کنند!
🔻به کشورهای دیگه می روند تا ببینند دیگران چگونه اسب مرده سوار می شوند!
🔻استانداردها را پایین میآورند تا اسب مرده را هم شامل شوند!
🔻اسب مرده را درطبقه جدیدی به نام “زنده بیتحرک” دستهبندی می کنند!
🔻پیمانکار برون سازمانی می گیرند تا اسب مرده را سوار شود!
🔻چند اسب مرده را همزمان به کار می گیرند تا سرعت زیاد شود!
🔻بودجه و آموزش بیشتری برای بهبود عملکرد اسب مرده اختصاص می دهند!
🔻اعلام می کنند که چون اسب مرده غذا نمی خورد، هزینهها کاهش و سود افزایش می یابد!
🔻اهداف عملکردی کل اسبهای دیگر را کاهش می دهند!