- P591-1637754502
- 03 آذر 1400 (00/09/03)
- 43 بار
چطور پیش رئیستان ایدهآلتر باشید؟
بیایید کمی با هم روراست باشیم. اینکه در دنیای حرفهای شما برای موفق شدن باید توسط یک نفر انتخاب شوید یک واقعیت است. معمولا هم مدیر مستقیم شماست که باید این انتخاب را انجام دهد. یعنی صرفا سختکوشی و مهارتهای بالا نمیتواند شما را به موفقیت و مدارج بالاتر برساند. بنابراین ارزشش را دارد که در حد توانتان، هر کاری بکنید تا این شخص خاص به ارزشهای شما پی ببرد.
من باور دارم که هر قدر هم فرد سختکوشی باشید، باز هم «قدرت» و «سیاست» نقشی اساسی برای رسیدن به موفقیت دارند.
در ادامه هشت راهکار را پیشنهاد میکنیم که به شما کمک میکنند تبدیل به فردی ارزشمندتر برای رئیستان شوید:
1) تلاش کنید که اهداف او را درک کرده و از آنها حمایت کنید:
هیچ چیز به اندازهی اینکه واقعا برای فهم و حمایت از اهداف رئیستان تلاش کنید این معنی را نمیرساند که اهداف او برایتان مهم است و به آنها متعهدید. البته بدانید که همهی رئیسها هم اهداف حرفهای و آرزوهای شخصیشان را بیان نمیکنند و برای همین شما مجبورید کنکاشهایی در این زمینه بکنید.
2) سطح و میزان رابطهی خود را به درستی تنظیم کنید:
هر مدیری تمایلات خاص خودش را در شیوهی برقراری ارتباطی دارد. بعضیها بیشتر ترجیح میدهند که مرتبا در جریان امور قرار بگیرند و اطلاعات را با جزئیات آن دریافت کنند. برخی دیگر تمایل دارند تنها اخبار موضوعات قابل توجه را دریافت کنند. به نشانهها توجه کنید، مثلا اینکه او در چه مواردی از خود توجه و علاقه نشان میدهد یا چه زمانهایی حوصلهاش سر میرود. سپس بر اساس این دریافتها نوع ارتباط خود را با او تنظیم کنید.
بهعلاوه، هیچ ایرادی ندارد از خود او بپرسید: «چند وقت یکبار باید اطلاعات را در اختیارتان بگذارم و تا چه حد علاقمندید که به جزئیات پرداخته شود؟»
3) مواظب باشید در فضای کار درگیر شایعات نشوید، اما چشم و گوشتان را هم باز کنید:
جذابیت فوقالعادهی غیبتکردن، برای شغلتان مثل سم میماند. از اکثر دورِهمیهای گروهی و شوخیهای کنایهآمیز آنها دوری کنید. البته ارزشش را دارد که چشم و گوشتان را باز کنید تا متوجه بخشهای واقعیای که معمولا در این غیبتهای کاری وجود دارد بشوید. آن مدل غیبتهایی را که در مورد افراد است جدی نگیرید، اما بحثهایی را که راجع به کاستیهای سازمان و فرصتها صورت میگیرد، اصلا دست کم نگیرید.
4) از رئیستان در مقابل اتفاقات ناخوشایند محافظت کنید:
اگر دیدید که اتفاق بدی در حال وقوع است فورا برای به اشتراک گذاشتن آن با رئیستان اقدام کنید. هشدار در ابتدای وقوع اتفاقی ناگوار این امکان را به او میدهد که فرصت کند برای مطرح کردن آن برای رئیساش یا بقیهی افراد سازمان برنامه بریزد.
5) همیشه برای مسائل برنامهای را در ذهن داشته باشید و بعد پیش رئیستان بروید:
کلماتی که بیشترین لطمه را به اعتبار شما نزد رئیستان میزند این است که بگویید «بهنظرتان بهتر است چه کار کنم؟». چنین عبارتی را از دایرهی لغاتتان حذف کنید و فراموش نکنید که همیشه با ایده و برنامهریزی برای مسائلی که در دست دارید سراغ رئیستان بروید.
6) پلهایی از سازمانتان به جاهای دیگر بکشید:
شما به نوعی نمایندهی رئیستان محسوب میشوید. در واقع شما نشاندهندهی اعتبار و مهارت او در انتخاب فرد مناسب (یعنی شما) و فراهم کردن زمینهی رشد برای آن فرد هستید. پس اعمالتان را با این ایده همسو کنید. همدوشِ اولویتهای رئیستان، تلاش کنید تا دوستیهایی ایجاد کنید و علاقهتان برای رسیدن به اهداف رئیستان را با نشان دادن تأثیری که این اهداف بر افزایش قدرت سازمان دارد بیان کنید.
7) بدون اینکه به فرد نفرتانگیزی تبدیل شوید کارهایتان را در معرض دید بگذارید:
افراد حرفهایِ باهوش، مهارت زیادی در نمایش آن دسته از کارهایشان دارند که نتایج موفقیتآمیزی به همراه داشته است، البته به شیوهای که مرز آن با تبدیل شدن به موجودی نفرتانگیز حفظ شود. وقتی پای کسب اعتبار برای ارتقا پیدا کردن به میان میآید فروتنی بهترین گزینهی ممکن نیست.
8) سعی کنید به این مشهور شوید که باعث رشد دیگران میشوید:
هیچ چیز تأثیرگذارتر از این نیست که به رئیستان نشان دهید شما این توانایی را دارید که به رشد استعدادهای افراد کمک کنید.